Recordem i comprenem la història de Jaume I El Conqueridor

Recordem i comprenem la història de Jaume I El Conqueridor

Segur que aquesta història et sona però el temps passa ràpid i ens n’oblidem. Us proposem que la recordeu, enteneu el text i responeu unes preguntes.

La història de Jaume I, el Conqueridor (1208-1276)

A l’edat de sis anys va presidir les primeres Corts i amb tretze anys, el varen casar amb la infanta Elionor de Castella, de la qual va néixer el seu primer fill, Alfons.

Amb poc més de vint anys va sortir de la platja de Salou per desembarcar a Santa Ponça, a Mallorca. Després d’una batalla triomfal, l’expedició va conquerir ràpidament la capital, el 31 de desembre de 1229 (festa de l’Estendard). Poc després, s’iniciava la conquesta de València.

La ciutat va ser conquerida molt aviat, el 1238, però la batalla per les places més al sud va originar un conflicte amb Alfons el Savi, hereu de la corona de Castella. Jaume I, que es va encarar als missatgers castellans, i amb l’ajuda de la reina Violant d’Aragó, filla del Conqueridor, va donar fi al conflicte amb la signatura del tractat d’Almirra, el 1244, que fixava els límits de les conquestes dels dos reis.

Després de la conquesta de Múrcia, va començar la decadència de Jaume I, en perdre les possessions d’Occitània amb el tractat de Corbeil, el 1258. El fracàs de les seves croades a Terra Santa també va contribuir al declivi. Va morir a València el 1276, després de 60 anys de regnat.

El llegat de Jaume I abasta aspectes diversos i importants, com ara l’expansió del territori de la corona d’Aragó a la Mediterrània, gràcies al matrimoni del seu fill Pere amb Constança de Sicília; el desenvolupament del comerç i dels contactes polítics amb el continent africà; el recull de costums marítims en el Llibre del consolat de mar; la protecció dels jueus; l’estructuració d’institucions de caire polític o administratiu, com les corts catalanes o l’impuls a la llengua i la literatura catalanes, amb El llibre dels Feyts, primera gran crònica medieval catalana i obra del propi rei.

Les seves despulles descansen al monestir de Poblet, al panteó dels reis de la Corona d’Aragó.  

Posa’t a prova amb aquestes preguntes:

Com es deia el pare de Jaume I ?

Com es deia la mare de Jaume I?

Com es deia el de la primera dona?

I el de la darrera dona?

Quina edat tenia quan va conquerir Mallorca?

A quin any va conquerir València?

Quina festa es celebra dia 31 de desembre?

Anomena algun dels llegats de Jaume I.

Quin any va morir i on?

On descansen les seves despulles?

 

Ara revisa el text i mira quantes n’has encertat. Esperem que hagin estat la majoria!